Rapport från Skokloster 1 maj
Som vanligt började entusiastbilssäsongen för oss med italienska bilar vid Skokloster slott den 1 maj. Visst, det fanns de av oss som tjuvstartat och tagit ut pärlan nån vecka tidigare, men det är ju i samband med Skokloster som det på något vis blir officiellt.
Läs mer om träffen och titta på bilder här på www.maseraticlub.se!
I år hade de nya ägarna till konferensanläggningen Skokloster kommit i ordning och var väl förberedda för vår ankomst och kan numera även erbjuda övernattning för långväga besökare. (Tänk gärna på det till nästa år, ni som bor längre bort från Stockholm än en dagstur!)
En annan nyhet i år var att Alfaklubben lockade dit representanter från tidningarna Automobil och Klassiker. De hade ett tält och en liten samling italienska bilar till beskådning. Dessutom hade de anordnat en ganska klurig tipsruna. Det går att även att beskåda deras bilder på respektive hemsida: Klassiker och Automobil
Maseratiklubbens traditionella lunch på Krägga uteblev i år, men då det var så många underbara bilar att beskåda och folk att prata med, så tror jag inte att det var någon som tänkte på det…
Här kommer ett urval av de bilder jag knäppte under dagen, men om det är någon som har kompletterande bilder som ni vill ha upplagda här, så skicka dem i ett e-post till mig, så fixar jag det! henrik.lowendahl@maseraticlub.se
Samling skedde kl 10 vid Bauhaus i Jakobsberg.
Två av deltagarna anländer till Skokloster.
Givet vis var Thomas på plats med klubbens regalier till försäljning. Vad sägs om ett set ölglas med treudden på?
Två stora Bertone-designade (Marcello Gandini höll i pennan i bägge fallen) italienska kupéer. Maserati Khamsin främst och Lamborghini Espada bakom.
De ädlare märkena (Maserati, Ferrari och Lamborghini) fick samsas i mitten, medan Alfa, Fiat och Lancia hade sina speciella avdelningar runt om. Mer eller mindre iallafall… 😉
En riktig show-stopper: Lamborghini LM002. Det känndes som om all verksamhet stannade upp när den gjorde entré och det blev snabbt en liten folksamling kring bilen. En imponerande best!
En otroligt fin 328 bredvid Patriks 430.
Självklart finns det många fina bilar även från de andra klubbarna. Som de här gammel-alforna t ex.
En italiensk sportbil måste inte vara röd. Varför inte en vit eller grön en? Den gröna är en otroligt fin Countach av tidig årgång.
Det är alltid intressant att titta ner i fina motorrum, oavsett hur stor bilen eller motorn är.
Teknikens Värld var på plats med sin ”Scarface” som de försökte byta bort. Här fotograferar en av Teknikens Världs reportrar ett par av våra klubbmedlemmar och deras bil. Håll utkik i kommande nummer av tidningen för att se hur det blev!
En Osca 1600 från 1961 i exemplasiskt skick dök också upp. Enligt bilregistret är det en ”Fiat Osca Maserati”.
Oscan bakifrån, här bredvid en snyggt brun (Norsk!) Citroën ”Sport Maserati”.
Ganska sent på eftermiddagen dök denna Ferrari 275 GTB upp. En otroligt vacker vagn som roligt nog är en ganska vanlig syn på bilträffar runt Stockholm.
En annan senkommare var denna eleganta Ferrari 250 GranTurismo från 1959.
Jag vill passa på att, å styrelsens vägar, tacka alla Maseratisti som förgyllde Skoklosterträffen 2008 med sin närvaro. När man är där är det ingen tvekan om att intresset för italienska bilar i Sverige står högt!
Ciao!
Text och foto: Henrik Löwendahl-Nyrén