En god helg på Fyn och Christiansminde.
Vi var ett härligt gäng som anlände fredagen den 22 augusti till Hotell Christiansminde – Tätt på strand och natur.
Vi blev ett 20-tal medlemmar och 12 bilar som hade letat sig hela vägen till Fyn i Danmark.
Det var dessutom ett strålande väder!

Efter trevligt umgänge i strålande sol med fin utsikt över vattnet och omgivningar så väntade god mat i gott sällskap.
Nästa dag lördagen den 23 augusti väntade så utflykt till bilmuseet – Strøjer Samlingen. Tanja och Morten tog täten med sin bil och vi följde gladeligen efter! #Maserati4life

Nedan kommer så ett antal olika block av bilder på bilar.
Om ni klickar på bilden så förstoras den och ni kan ofta läsa under bilarna vilken modell och årtal det gäller.
Eftersom vi är ett gäng från ett Maserati-sällskap så ville Jørgen Strøjer Hansen starta just en Maserati. En väldigt fin gest!
Det var många som var intresserade!
Maserati A6GCS introducerades 1947. Motorn var enklare uppbyggd än hos föregångarna, med bland annat enkel överliggande kamaxel. Den användes även i GT-bilen A6. Tidiga bilar fick karosser med friliggande hjul och ”cykelskärmar”, senare infördes pontonkarosser. Bilen var avsedd för sportvagnsracing, men tävlade även i formel 2.
1953 introducerades den uppdaterade A6GCS/53. Bilen fick en ny motor och ett uppdaterat chassi från formelbilen A6GCM.


Ferrari 250 GTO – bild 1 och 2 ovan – är en legendarisk racerbil från tidigt 1960-tal, producerad i endast 36 exemplar, känd för sin V12-motor på 300 hk, framgångar i tävlingar som Sebring 12-timmars och VM i GT-tillverkare, samt för att vara en av de mest eftertraktade och värdefulla samlarbilarna i världen. Bilen var en tävlingsanpassad version av 250 GT-serien och hade en viktbesparande design med tygsäten och inget taköverdrag för att uppnå maximal prestanda.
Ferrari 488 Pista Piloti – bild 3 ovan – är en extremt exklusiv specialutgåva av supersportbilen, byggd för att fira Ferraris framgångar i FIA World Endurance Championship (WEC) 2017. Endast 40 exemplar tillverkades och de var enbart tillgängliga för Ferraris befintliga motorsportkunder. Bilen är baserad på 488 Pista och har en 720 hästkrafter stark, 3,9-liters V8-motor, en sjuväxlad dubbelkopplingslåda, en toppfart över 340 km/h och en acceleration på 2,8 sekunder till 100 km/h. Den har en lättviktig kolfiberkonstruktion, aerodynamiska förbättringar inspirerade av racingbilar och distinkta exteriöra och interiöra detaljer som en italiensk flagga-design.
Ferrari 599 GTO (Gran Turismo Omologato) – bild 4 och 5 – är en banoptimerad version av 599, med en 6,0-liters V12-motor som producerar 670 hk, en hastighetsbegränsning på över 335 km/h och en acceleration från 0–100 km/h på cirka 3,3 sekunder. Den är 100 kg lättare än standardmodellen, har aerodynamiska förbättringar, och utrustad med en CCM2-bromssystem och F1-inspirerad växellåda, och produktionen var begränsad till 599 exemplar.
Ferrari 599 SA Aperta – bild 6 – är en ultrasällsynt roadster-version av Ferrari 599 GTB Fiorano, tillverkad i endast 80 exemplar för att fira Pininfarinas 80-årsjubileum. Den är en ”open-top” version av den mer prestandainriktade 599 GTO. Bilen är utrustad med en kraftfull 670 hk V12-motor, har en lägre fjädring och en förstärkt kaross för att kompensera för den saknade takstrukturen. Dessutom har den en borttagbar mjuk sufflett, en unik karosseridesign med ett långt motorhuv, och en individuell anpassning av interiören möjlig för ägarna.
Ferrari Dino – den gula bilen bland bilderna ovan – var en serie mittmotormonterade sportbilar tillverkade mellan 1967 och 1974 under märkesnamnet Dino, som ett sätt att hedra Enzo Ferraris son, Alfredo ”Dino” Ferrari, som dog ung i muskeldystrofi. Bilen, som ursprungligen tävlade mot Porsche, var Ferraris första stora serieproduktion och kännetecknades av sin V6-motor, banbrytande design och utmärkta köregenskaper. Namnet Dino togs bort från bilarna 1976 då det ansågs vara ett prestigeobjekt, och varumärket Dino fanns inte längre kvar.
Ferrari F40 – bild 9 – introducerades i Maranello i juli 1987 i närvaro av Enzo Ferrari själv, då 89 år gammal, för att fira Ferraris första 40 år som biltillverkare, var en av världens första produktionsbilar att bryta 320 km/h, med en toppfart på 324 km/h och en acceleration till 100 km/h på 4,1 sekunder. Den drivs av en 2,9-liters tvillingturboladdad V8-motor med 478 hk, har en vikt på 1 100 kg och en enkel, ”spartansk” interiör utan lyx som läder eller stereo, en design som understryker dess fokus på ren prestanda. Den var den sista bilen som presenterades för allmänheten under Enzo Ferraris närvaro.

DEN STEGRANDE HÄSTEN – Ferraris symbol är en svart stegrande häst på gul bakgrund, en logotyp som varit kopplad till varumärket Ferrari sedan 1923. Idén kom från grevinnan Paolina som föreslog Enzo Ferrari, grundaren av bilmärket, att symbolen skulle vara en fin match.
Lamborghini Countach – bild 1 och 2 – är en bilmodell av biltillverkaren Lamborghini. Den lanserades på Internationella bilsalongen i Genève 1971, och tillverkades mellan 1973 och 1990.
Lamborghini Diablo (”Djävul” på spanska) – bild 3 – är en supersportbil byggd av den italienska biltillverkaren Lamborghini mellan 1990 och 2001. Motorn var en 5,7 liters, 48 ventilers V12 med dubbla överliggande kamaxlar och datorstyrd flerpunktsinsprutning, vilket gav 492 hk och 580 Nm. Den accelererade 0–100 km/h på strax över fyra sekunder, toppfarten var 202 mph (325 km/h).
Lamborghini Murciélago (”Fladdermus”) – bild 4 – Karossen är huvudsakligen gjord i kolfiber utom dörrar och tak som är gjorda i stålplåt. Murciélagon är den första Lamborghinimodellen som byggts efter att Volkswagen AG köpte märket.
Bilen är en tvåsitsig coupé med horisontalupphängda dörrar. Växellådan är en 6-stegs manuell växellåda, alternativt elektronisk växling med paddlar på ratten; Lamborghini kallar dessa E-gear. Acceleration från 0 till 100 km/h går på 3,8 sekunder och 0–200 km/h på 11,4 sekunder, med en toppfart på 330 km/h
Lamborghini Aventador – bild 5 och 6 – tillverkad mellan 2011 och 2022.
Lamborghinis nya flaggskepp presenterades på Internationella bilsalongen i Genève i mars 2011. Bilen har en ny V12-motor på 6,5 liter och 700 hk och är byggd runt ett chassi i kolfiber.
Lamborghini Huracán STO 2023 – bild 7 – är en banfokuserad superbil med V10-motor som levererar 631-640 hk och är bakhjulsdriven med en 7-växlad dubbelkopplingslåda. Den har extrem aerodynamik, lättviktskonstruktion av kolfiber och Brembo CCMR-keramiska bromsar för att erbjuda banprestanda i en vägvänlig förpackning, med en topphastighet på 310 km/h och 0-100 km/h på 3,0 sekunder.

Lamborghinis tjurlogotyp kan spåras tillbaka till företagets grundare, Ferruccio Lamborghini. Ferruccio, född i stjärntecknet Oxen, uppskattade djupt tjurfäktning och den styrka och beslutsamhet som förknippas med tjuren. Inspirerad av sin passion bestämde han sig för att införliva tjuren i varumärkets logotyp.
Vi kom så småningom fram till en avdelning med Aston Martin och temat James Bond. Vår guide Preben var väldigt bra milt uttryckt! Alla dessa anekdoter och detaljer som framkom under vår genomgång var helt enkelt fantastiskt kul att höra!
Aston Martin Vanquish – bild 2 – var ett framträdande fordon i James Bond-filmen Die Another Day från 2002, och bilen introducerades 2001. Det var den första Aston Martin som var en ”hjältebil” i en Bond-film sedan 1987, vilket markerade den ikoniska tillverkarens återkomst till franchisen efter en period av andra märken. Vanquish, som drivs av en 5,9-liters V12-motor och har en kolfiberstomme, blandade sömlöst hög prestanda med lyx.
Aston Martin DBS Superleggera 2020 – bild 3 – är en högpresterande Grand Tourer som finns som coupé eller cabriolet, driven av en 715 hästkrafters, dubbelturboladdad 5,2-liters V12-motor. Känd för sin exceptionella kraft, sofistikerade lyx och bekväma körning, kan den nå 100 km/h på cirka 3,5 sekunder och en topphastighet på 340 km/h. Termen ”Superleggera” betyder ”superlätt” på italienska, även om bilen fortfarande är ett rejält lyxfordon, inte en fjäderlätt racerbil.
Mannen med den gyllene pistolen (originaltitel: The Man with the Golden Gun) är en brittisk actionfilm från 1974 – den nionde filmen om James Bond och den andra Bond-filmen med Roger Moore i huvudrollen. Den regisserades av Guy Hamilton. Filmen är löst baserad på Ian Flemings bok med samma namn.
Aston Martin Lagonda – Le-Mans 1940 – bild 5 – hänvisar till två modifierade Lagonda V12-racerbilar som deltog i 24-timmarsloppet på Le Mans 1939, inte 1940, av företaget Lagonda under ledning av W.O. Bentley. Dessa bilar byggdes under en kort tidsram för att tävla och testa den nya V12-motorn som Bentley designade för Lagonda, ett lyxmärke som Aston Martin förvärvade efter kriget.

Aston Martin-logotypen, som består av två vingar inom en rektangulär ram, symboliserar fart, frihet och utforskning. Ursprunget till vingarna kan spåras tillbaka till 1927 och 1932, då logotypen formades inspirerad av egyptisk mytologi, särskilt skalbaggen som en symbol för nya början och omstrukturering av företaget. De eleganta versalerna och den svarta och silverfärgade paletten förstärker varumärkets bild av lyx och kvalitet.
Jaguar E-type är en Jaguar-modell tillverkad 1961–1975. Modellen lanserades som en förhållandevis billig sportbil i relation till sin prestanda.
Konceptet tvåsitsig, bakhjulsdriven, liten och lätt kombinerat med en kraftig motor på mellan 3.8 liter (rak sexcylindring motor med tredubbla förgasare) och upp till 5,3 liters V12 gick hem både på racingbanor världen över och på gatorna. Cirka 70 000 bilar har tillverkats.

Mille Miglia.
2013 körde Jørgen Strøjer Hansen en LANCIA Aurelia B20 GT 2500 Pichon Parat 1956.
Idag 2025, är detta lopp nästan 1900 kilometer långt. Det går i en åtta och startar i Brescia. Via Rom och åter.
Besök gärna hemsidan till racet via bilden till vänster eller rubriken. 🙂
